SUOMISVENSKA

Keskusteluapu

Työskentelytapamme tähtää yhdessä asiakkaan kanssa hänen voimavarojensa vahvistamiseen, selviytymiskeinojen löytämiseen ja arjessa pärjäämisen tukemiseen. Teemme tiivistä yhteistyötä eri toimijoiden ja asiantuntijoiden kanssa. Ohjaamme myös tarvittaessa muihin palveluihin. Emme varsinaisesti anna terapiaa, käytämme silti erilaisia terapeuttisia työkaluja tapaamisissa. Olemme käyneet hyväksymis- ja omistautumisterapian (HOT) koulutuksen ja käytämme sitä paljon ns. pohjana asiakastapaamisissamme. 

Olemme huomanneet ja vakuuttuneet siitä, että meidän "suuret kuulevat korvat" ovat se paras keino tukea ihmistä, joka haluaa keskustella. Täällä siihen on mahdollisuus, me kuuntelemme!

 

Kriisityöntekijän asiakasvastaanotot

Sinä et tarvitse lähetettä päästäksesi kriisikeskus Valon asiakkaaksi. Meillä voit asioida yksin, pariskuntana tai perheen kanssa. Voit asioida myös nimettömänä. Käynnit (keskimäärin 5-6 käyntiä) ovat maksuttomia ja täysin luottamuksellisia. Vastaanotolle tarvitaan ajanvaraus: 044 979 2439 tai info@pohjanmaankriisikeskus.fi Haluamme antaa asiakkaillemme ajan 3 päivän sisällä ensimmäisestä yhteydenotosta. (arkipäivän).

 

Koulutetut tukihenkilöt

Myös mielenterveysalalle koulutettu tukihenkilö voi olla tukenasi arjen haastavissa tilanteissa.

Tarvitsetko tukihenkilöä arjen haastaviin tilanteisiin? - lue lisää tästä.

 

Sinustako tukihenkilö? Haemme kriisikeskuksen toimintaan vapaaehtoisia, jotka toimivat tukihenkilöinä sekä yksilötapaamisissa että ryhmissä. Tukihenkilöt voivat toimia lisäksi puhelimen ja/tai netin välityksellä. - Lue lisää tästä ja ota rohkeasti yhteyttä.

 

Vertaistukiryhmät

Vertaistukiryhmissä saat tukea samanlaisessa elämäntilanteessa olevien ja ammatillisen ohjauksen avulla. Valon vertaistukiryhmissä löydämme yhdessä erilaisia tapoja käsitellä kokemuksiamme ja saamme lisää voimia ja työkaluja käsitellä erilaisia elämän kriisejä yhdessä muiden kanssa. Keskustelemme ja teemme toiminnallisia harjoituksia esim. musiikin, taiteen, rentoutumisen ja vaikka minkä muun kivan avulla; kaikki hyvä lähtee teistä osallistujista! 

Vertaistukiryhmät ovat joko kaikille avoimia tai sitten ilmoittautumiseen ja tapaamiseen perustuvia suljettuja ryhmiä. Vertaistukiryhmiä ohjaavat Valon työntekijät yhdessä koulutettujen vapaaehtoisten kanssa. 

Valtakunnallinen kriisipuhelin

Puh. 010 195 202
Arkisin klo 9:00 seuraavaan aamuun klo 7:00, sekä viikonloppuisin ja juhlapyhinä klo 15:00-7:00.

Kriisipuhelimeen voi soittaa nimettömänä. Puhelimessa vastaavat kriisityöntekijät ja koulutetut vapaaehtoiset 25:llä paikkakunnalla ympäri Suomea.

Kriisipuhelimen periaatteet ovat

* nimettömyys
* kunnioitus ja arvostava kohtaaminen
* luottamus
* keskustelun keskiössä kriisi
* lähtökohtaisesti yksi puhelinkeskustelu
* ei tavoitella taloudellista voittoa.

Soiton hinta ja palaute

Suomen Mielenterveysseura ei peri asiakkailtaan puhelumaksuja. Kaikki soittajalle tulevat kulut kriisipuhelimeen soittamisesta ovat puhelinoperaattorien perimiä. 010-alkuiset numerot eivät pääsääntöisesti sisälly operaattoreiden pakettihintaisiin puheluihin. Suosittelemme soittajia selvittämään puheluiden hinnan suoraan omalta operaattorilta. Kriisipuhelinta ylläpitävä Suomen Mielenterveysseura ei voi vaikuttaa operaattoreiden hinnoitteluun.

Kriisikeskus verkossa TUKINET

Suomen Mielenterveysseuran verkkopalveluista saat apua silloinkin, kun tuen tarve ei ole kellonajasta riippuvainen tai kun vastaanotolle saapuminen tai puhelinsoitto ei ole sinulle mahdollista.

Verkkopalveluista saat apua, kun kaipaat tukea oman prosessisi käsittelyyn ja koet kirjoittamisen luonnolliseksi tavaksi käsitellä asiaa.

VERKKOKRIISIKESKUS TUKINETISSÄ on tarjolla monipuolisesti sekä henkilökohtaisia että ryhmämuotoisia palveluita. 

Löydät verkkokriisikeskuksen osoitteesta

www.tukinet.fi